آموزش سئو

آموزش سرچ کنسول جدید گوگل

آموزش استفاده از قابلیت های جدید وبمستر تولز گوگل

آموزش سرچ کنسول جدید گوگل

گوگل همچنان به مهاجرت کردن و استفاده از کنسول جستجوی جدید خودش ادامه می‌دهد. در طی چند ماه گذشته قابلیت های زیادی به این ابزار گوگل اضافه شد که آن را به اندازه وبمستر تولز قدیمی با ارزش و کارآمد کرده اند.

اما واقعیت این است که نسخه جدید همچنان نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای نسخه قدیمی باشد.

ما همچنان باید سایت هایمان را در هر دو ابزار آنالیز و مدیریت کنیم. گزارش های قدیمی می‌توانند با گزارش هایی که از ابزار جدید بدست می‌آورید، تکمیل شوند اما اگر کلا بیخیال نسخه قدیمی این ابزار شوید دیگر هیچ دسترسی به گزارش های قدیمی خودتان هم نخواهید داشت. بنابراین اینکه همزمان از دو ابزار استفاده کنید یک جور پرداخت هزینه کوچولو بابت نگهداشتن اطلاعات قدیمی تان است.

اگر سئو کار هستید و هنوز از کنسول جستجوی جدید گوگل استفاده نمی‌کنید، به شدت توصیه می‌کنیم که سراغ استفاده از آن بروید چرا که اطلاعاتی به شما در خصوص کسب و کارتان می دهد که هیچ جای دیگری پیدا نمی کنید.

گزارش عملکرد

performance در سرچ کنسول

ابزار جدید گوگل اطلاعات ۱۶ ماه وب سایت شما اعم از impressions، position و… نشان می‌دهد. کنسول جستجو را می‌توانیم به نوعی تنها ابزاری معرفی کنیم که اطلاعات دقیق در خصوص کلمات کلیدی و impressions  ارائه می‌کند. البته این موارد در نسخه قدیمی وبمستر تولز هم موجو بودند.

از گزارش عملکردی که کنسول جستجوی گوگل به شما می‌دهد برای تجزیه و تحلیل سایت تان استفاده کنید. اعداد در واقعیت و در خصوص آنالیز یکسان نیستند اما یک هدف مشترک را ارائه می‌کنند. اگر اعداد و ارقامی که این ابزار به شما ارائه می‌کند به وضوح با چیزی که در واقعیت می بینید متفاوت هستند، بهتر است تنظیمات آنالیز ابزار را یک بررسی کوچک بکنید.

گزارش لینک ها

این بخش به دو زیر مجموعه لینک های داخلی و خارجی (بک لینک) تقسیم بندی می‌شود. با توجه به این گزارش می‌توانید لینک های سایت تان را مدیریت کنید.

top linked pages در سرچ کنسول

دو گزارش اول در این بخش هر دو با برچسب “Top linked pages” نمایش داده شده اند و گزارشی که در سمت چپ نمایش داده شده است نشان دهنده این است که کدام صفحات بیشترین لینک های ورودی را از دامین های دیگر داشته اند. گزارش سمت راست نشان دهنده صفحاتی است که بیشترین لینک های ورودی را از صفحات داخلی دارند. هر دو گزارش مورد نظر نشان دهنده صفحات با بیشترین مقدار لینک هستند.

بخش لینک ها متشکل از چند گزارش دیگر مربوط به لینک های خارجی نیز می‌شود. گزارش “Top linking sites” نشان دهنده این است که کدام سایت ها بیشتر به شما لینک داده اند.

گزارش “Top linking text” متن لینک را که اغلب با آن به سایت شما لینک داده می‌شود، نمایش می‌دهد که احتمالا رایج ترین عبارات حول محور کسب و کار شما هستند. اگر روی این گزارش کلیک کنید، خواهید دید که فیلتری برای مرتب کردن بر اساس کلمات کلیدی مورد نظرتان در اختیارتان قرار می‌گیرد.

گزارش Coverage

گزارش “ایندکس استاتوس” که در وبمستر تولز هم با نام دیگری حضور داشت، گزارش های مربوط به ایندکس شدن URL های وب سایت شما را نمایش می‌دهد (که ربات های گوگل می‌توانند و یا نمی‌توانند، صفحات شما را ایندکس کنند و اگر نمی‌توانند، چه مشکلی وجود دارد) اگر سایت شما ایندکس نشود، هیچ رتبه ای در گوگل نخواهید گرفت.

گزارش Coverage شامل خطاهای رایج و مسدود کننده خزنده های گوگل است. البته گاهی ممکن است به عمند صفحاتی را مسدود کنید اما این بخش در صورت بروز مشکل به خوبی به کمک تان می‌آید.

URL Inspection

url inspection سرچ کنسول گوگل

با توجه به گزارش URL Inspection در خصوص URL های سایت تان اطلاعات بیشتری کسب کنید. برای مثال اطلاعاتی در خصوص واکنش گرا بودن برای تلفن همراه و… را برای URL های شما نشان میدهد. زمانی که به یک صفحه مشکوک باشید، می‌توانید از این گزارش برای بررسی آن استفاده کنید.

Mobile Usability

به منظور بهبود تجربه کاربران در گوشی های هوشمند از وب سایت شما، در کنسول جستجو جدید گوگل گزارش استفاده از تلفن همراه مانند عرض صفحه و قرار دادن عناصر موجود در آن تعبیه شده است.

توصیه می‌کنیم در هر سایتی که دارید به گزارشات این بخش توجه کنید. توجه کنید که اهمیت دادن به این بخش تاثیر خوبی در بهبود رتبه های شما خواهد داشت و تجربه کاربران را هم از وب سایت تان بهتر خواهد کرد.

اقدامات دستی (یا manual actions)

manual actions در سرچ کنسول

یکی از راه های عالی برای اینکه متوجه بشوید آیا گوگل جریمه تان کرده است یا نه، بررسی گزارشات اقدامات دستی است. در این بخش گوگل گزارش هایی را در خصوص عملکردی هایی که دارید و منجر به جریمه شدن سایت تان می شوند، ارائه می‌کند. افزوده بر این راه حل های مناسبی را هم به شما پیشنهاد می‌کند.

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره <> پنج ستاره

میانگین رتبه / ۵٫ تعداد امتیازات

اسماعیل نورمحمدی

متولد 1363 و کارشناس ارشد در رشته کسب و کار الکترونیک، مشاور و استراتژیست کسب و کارهای آنلاین، مشاور و مدرس حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ. بنیانگذار #وبمسترسلام #ایران_سایما #نیودانش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن