خدمات کامپیوتری
۲
(۲)

 

خدمات کامپیوتری به دسته ای از مشاغل مرتبط با کامپیوتر و تجهیزات جانبی کامپیوتر چه سخت افزار و چه نرم افزار اطلاق می شود که در آن به بررسی و رفع مشکلات رایانه ای ، ارتقاء و بروزرسانی نرم افزاری و سخت افزاری و گاها در کنار آن فروش لوازم جانبی و قطعات کامپیوتر  پرداخته می شود.

با گسترش سیستم های رایانه ای در منازل و به سبب آن نیاز به بررسی و برطرف نمودن مشکلات مختلف نرم افزاری و سخت افزاری این شغل به یکی از مهمترین شاخه های پایه ای  علوم کامپیوتر تبدیل شده است .

در کشور های توسعه یافته نیز در ابتدا با ورود رایانه های شخصی به منازل این شغل به شکل مرسوم اولیه خود توسعه داده شد و شرکت ها و افراد مختلفی که با علوم کامپیوتر آشنایی لازم را دشته اند. به حل مشکلات رایانه ای و ارائه انواع مختلف خدمات رایانه ای پرداختند. اما رفته رفته با پیشرفت سریع علوم کامپیوتری این شاخه از مشاغل رایانه ای نیز دست خوش تغییرات زیادی شد که در ادامه به این تغییرات می پردازیم.

چه خدماتی در خدمات کامپیوتری ارائه می شود؟

خدمات کامپیوتری

 

در این دسته از مشاغل خدمات گوناگونی ارائه می شود که همگی زیر شاخه های مرتبط با کامپیوتر و لوازم جانبی آن می باشد. اما به طور کلی می توان این خدمات را به چند دسته زیر تقسیم بندی کرد:

خدمات نرم افزاری: خدماتی که مربوط به بخش نرم افزار  سیستم های رایانه ای می باشد از جمله نصب سیستم عامل های مختلف، نصب نرم افزار، نصب درایور های سخت افزار های مختلف و …

همچنین در این بخش خدمات مربوط به عیب یابی نرم افزاری در نرم افزار های مختلف و بروزرسانی نرم افزار ها و سیستم عامل  نیز صورت می گیرد.

خدمات سخت افزاری: حل مشکلات سخت افزاری سیستم ها عیب یابی و تعمیر قطعات و بروزرسانی و ارتقائ سخت افزاری سیستم های رایانه ای در این بخش صورت میگیرد.

خدمات مرتبط با لوازم جانبی رایانه ای: این دسته مربوط به انجام امور جانبی و قطعات جانبی رایانه ها می شود که اغلب خدمات کامپیوتری به ارائه حداقل یکی از این خدمات می پردازند و شامل : تعمیر قطعات جانبی کامپیوتر، فروش قطعات و لوازم جانبی ، شارژ انواع چاپگر ها و لوازم جانبی دیگر و انجام امور مربوط به تایپ متن و پروژه های مختلف نرم افزاری و چاپ آنها می شود.

 

خدمات کامپیوتری تلفنی

خدمات کامپیوتری تلفنی

خدمات کامپیوتری به مانند خیلی از مشاغل دیگر مرتبط با رایانه به مرور زمان و با توجه به تغییرات به وجود آمده در نیاز های کاربران دست خوش تغییرات زیادی شد. و با توجه به گسترش سرویس های مختلف مرتبط با کامپیوتر نیاز اساسی برای انجام امور مربوط به رایانه به صورت منسجم و یکپارچه و با سرعت بالا احساس شد.

 از این رو شکل جدیدی از خدمات رایانه با نام خدمات کامپیوتری تلفنی ایجاد شد که در آن کاربر به کمک یک کارشناس خبره در زمینه کامپیوتر و به کمک تماس تلفنی نسبت به حل مشکل خود اقدام می کند.

 این شکل از خدمات کامپیوتری مزیت های زیادی نسبت به شکل قدیمی آن دارد که از جمله میتوان به: انجام امور رایانه ای در خانه و حذف بعد مسافت و مشکلات آن مانند ترافیک و هزینه ها ی رفت و آمد اشاره کرد.

به عنوان مثال خدمات کامپیوتری که در شرق تهران در حال فعالیت می باشد به سختی می تواند به سرویس دهی به دیگر مناطق این شهر بزرگ بپردازد و می بایست خدمات کامپیوتری جنوب تهران ،خدمات کامپیوتری غرب تهران و یا خدمات کامپیوتری شمال تهران هرکدام به صورت محدود در منطقه خود به ارائه خدمات بپردازند.

مزیت دیگر این شکل از خدمات برطرف شدن مشکل با سرعت بالاتر و در اسرع وقت و آموزش در کنار رفع مشکل می باشد.

این یکی از مهمترین مزیت های این شکل از خدمات در برابر شکل مرسوم خدمات رایانه ای می باشد چرا که در این حالت کاربر در کنار حل مشکل خود آموزش حل این مشکل را نیز فرا خواهد گرفت و در آینده خود می تواند به رفع مشکلات سیستم رایانه ای خود بپردازد.

خدمات کامپیوتری در کشور های توسعه یافته

در کشور های توسعه یافته در حال حاضر شرکت های مختلفی در زمینه مشاوره و رفع مشکلات رایانه ای در حال فعالیت هستند. و خیلی از شرکت های بزرگ مانند مایکروسافت برای سرویس های ارائه شده خود به صورت مجزا یک بخش پشتیبانی تلفنی در نظر گرفته اند تا در هر زمان کاربران خود را در زمینه سرویس های خود راهنمایی کنند.

خدمات کامپیوتری تلفنی در ایران

در کشور ما نیز شرکت رایانه کمک برای اولین بار اقدام به ساخت یک مرکز پاسخگویی تلفنی حل مشکلات رایانه ای و تلفن همراه کرده که به کمک کارشناسان ماهر و خبره به صورت شبانه روز به کمک کاربران آمده و به حل مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری کاربران می پردازد.

خدمات کامپیوتری آنلاین

در کنار خدمات کامپیوتری تلفنی و همچنین تغییر سلیقه کاربران و اشتیاق آنها به استفاده از تلفن همراه  به جای تلفن های ثابت مرسوم شکل جدیدی از خدمات کامپیوتری با عنوان خدمات کامپیوتری آنلاین ایجاد شده است که حل مشکلات را در بستر اینترنت و به صورت آنلاین و به کمک سرویس های شبکه های اجتماعی انجام می دهد.

شرکت رایانه کمک نیز در این زمینه با بروز کردن سیستم های پاسخگویی خود اقدام به ارائه این خدمات در بستر شبکه های مجازی کرده است. در کنار خدمات پاسخگویی تلفنی این شرکت اقدام به تاسیس گروه پاسخگویی و حل مشکلات کامپیوتری در شبکه اجتماعی تلگرام و همچنین پاسخگویی به مشکلات رایانه ای در صفحه رسمی اینستاگرام رایانه کمک کرده است.

همچنین با ارائه مقالات آموزشی مختلف در وبلاگ های آموزشی خود یک قدم فراتر رفته و اقدام به آموزش کاربردی در سطح وسیعی از حل مشکلات کامپیوتری کرده است.

مقایسه خدمات رایانه ای مرسوم با خدمات کامپیوتری تلفنی و آنلاین

به طور کلی شاید به دلیل تفاوت های بسیاری که در روش های قدیمی ارائه خدمات کامپیوتری و روش های مرسوم امروزی وجود دارد نتوان خیلی به صورت دقیق این اشکال مختلف خدمات کامپیوتری را با یکدیگر مقایسه کرد.

اما به طور کلی میتوان گفت به دلایل مختلف کم کم در آینده دیگر  جایی برای خدمات رایانه ای مرسوم قدیمی نمیتوان متصور بود. و این به خاطر مزیت های مختلف سیستم های جدید مانند: ارائه سریعتر و گسترده تر از نظر جغرافیایی سرویس ها و خدمات مطمئن تر و سریعتر نسبت به روش های قدیمی می باشد که همه این ها در روش های آنلاین بهینه تر شده و با سرعت بیشتری ارائه می شوند.

و دیگر جایی برای بر شمردن مزیت های خدمات کامپیوتری مرسوم قدیمی نمی گذارد. امیدوارم از این مطلب که توسط تیم فنی نیودانش برای شما عزیزان تهیه شده است بهره مند شده و استفاده کافی را برده باشید.

 

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره <> پنج ستاره

میانگین رتبه ۲ / ۵٫ تعداد امتیازات ۲

تا کنون امتیازی ثبت نشده است . (اولین نفر باشید)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید