فیس بوک و اسنپ چت به اطلاعات شما دسترسی دارند

از مجموعه مطالب آموزشی

فیس بوک و اسنپ چت به اطلاعات شما دسترسی دارند. خبری که این روز ها در فضای مجازی نیز سر و صدای زیادی کرده است.با وجود قابلیت جدید حریم خصوصی ATT در فیسبوک و اسنپ چت اما این دو اپلیکیشن همچنان به داده های کاربران دسترسی دارند.

ویژگی جدید حریم خصوصی اپل  ATTنام دارد ،در این قابلیت ذکر شده است که شرکت ها قبل از ردیابی کاربران خود در وبسایت ها یا حتی برنامه ها ابتدا باید از آنها اجازه بگیرند.

با وجود اینکه قابلیت حریم خصوصی ATT در کنار امنیت ، شفافیت خصوصی را برای افراد به ارمغان می آورد. اما اپل بر اساس اخرین اخبار تفسیر اشتباه از قوانین شفافیت رهگیری نسبت به برنامه‌ی هایش به کاربران داده است.

 در این حین اسنپ چت و شرکت فیسبوک همچنان بدون اجاز از داده های کاربرانشان برای تبلیغات هدفمند خود استفاده می‌کنند.

 

قابلیت IDFA

اپل با ارئه قابلیت IDFA یا همان شناسه تبلیغ کنندگان که در اصل برای توسعه دهندگان ارائه شده است قصد دارد کاربران را به صورت ناشناس ردیابی کند.

قابلیت مذکور با شماره شناسه تصادفی که مشابه با کوکی های مرورگر میباشد فعالیت ها کاربران خود را در این برنامه ردیابی میکند. به عبارت دیگر هر یک از کاربران آیفوت از یک شماره شناسه منحصر به فرد برخوردار هستند.

در این مطلب خبری از رایانه کمک میخواهیم به صورت کامل بدانیم که آیا فیس بوک و اسنپ چت به اطلاعات شما دسترسی دارند یا خیر. اگر شما نیز به دنبال جواب این سوال هستید پس با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

 

 اما کاربرد این شناسه های چیست ؟ این شناسه ها به تبلیغ کنند گان کمک میکند که تعاملات کاربر نظیر کلیک روی برنامه‌ها یا بارگیری یا مشاهده ویدئو را ردیابی نمایید.

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم اپل IDFA را برای حفاظت از حریم خصوصی و امنیت بیشتر طراحی و ارائه کرده است چون اطلاعات اصلی کاربر را مشخص نمیکند و فقط تبلیغ کنند این امکان را دارند تا از کد منحصر به فردی را مشاهده نمایند که به هر کاربر تعلق گرفته است.

تنها۱۴ درصد از کاربران ios  اجازه می‌دهند داده‌هایشان رهگیری شود

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در قسمت بالا سپس اپل تصمیم گرفت تا سیاست ها سخت گیرانه تری را در این رابطه اعمال کند و به کاربران اجازه دهد که خودشان تصمیم بگیرند که برنامه ها میتوانند، به اطلاعات IDFA آنها دسترسی داشته باشند یا نه.

 

از این رو اپل قابلیت ردیابی برنامه (ATT) را در iOS 14.5قرار داد تا با این کار شرکت های تبلیغاتی و توسعه دهندگان ابتدا از کاربر برای دسترسی به داده هایشان  IDFA اجازه بگیرند.

طبق امار های اخیر تنها ۴ درصد از امریکایی ها اجازه میدهند برنامه ها به داده های IDFA دسترسی داشته باشند البته این امار در مقایسه با کل جهان ۱۴ درصد میباشد. که البته خبر خوبی برای شرکت های تبلیغاتی به حساب نمی‌آید.

با وجود معرفی قابلیت ذکر شده اما همچنان شرکت هایی از قبیل اسنپ چت و فیس بوک ظاهرا اجازه دارند اشتراک‌گذاری سیگنال‌های سطح کاربر از آیفون‌ها را ادامه دهند. البته به شرطی که به جای لینک های مستقیم به پروفایل های کاربر خاص تجمیع بشوند.

با اینکه اپل به طور رسمی از این تکنیک ها حمایت نکرده است اما اشخاص ثالث از طرف اپل اجازه دارند تا گروهی از کاربران را بدون در نظر گرفتن رضایتشان در سطح کاربر ردیابی کنند و به تحلیل و تجزیه آنها بپردازند.

اخیرا اسنپ چت به سرمایه گذاران خود اطلاع داده است که این شرکت قصد دارد به داده ۳۶ میلیون از کاربرانش حتی آنهایی که تمایل ندارند داده هایشان ردیابی شود دسترسی پیدا کند.

از طرفی فیس بوک نیز سعی دارد با انجام تلاش های بلند مدت زیر ساخت های تبلیغاتی خود را بازسازی نمایید و برای این منظور از داده های ناشناس استفاده خواهد کرد.

فیس بوک و اسنپ چت با وجود قابلیت ATT اپل همچنان به داده های کاربران دسترسی دارند.

چندی پیش در چین گروهی تحت حمایت دولت از طرف انجمن تبلیغات چین ابزاری به  نام CAID را معرفی نمودند که این سیستم به شرکت های چینی اجازه میدهد که با استفاده از قابلیت ATT بتوانند داده های کاربران را حتی بدون اجازه آنها در اختیار بگیرند از این رو میتوان نتیجه گرفت که این روشی برای شناسایی و ردیابی کاربران آیفون در این کشور به حساب می‌آید.

در حال حاضر شرکت بایت دنس در حال آزمایش این سیستم میباشند. شرکت های فناوری در چین امیدوار هستند با استفاده از این قابلیت و تاثیر نرم افزار های چینی بر محبوبیت آیفون در چین، شرکت اپل نتوانند اقدامی علیه آنها به عمل بیاورد. اما اپل و قوانین آن این راه حل ها را منع میکنند.

 

 

چین با در نظر گرفتن محبوبیت برنامه هایش از ابزار ATT برای به دست آورن اطلاعات مشتری های خود استفاده میکند. اما تلاش چینی ها برای کنار گذاشتن قابلیت شفافیت رهگیری برنامه با جلوگیری اپل از دسترسی به روزرسانی برنامه ی ATT اپ استور به سر انجام نرسید.

با وجود اینکه مشخص نیست اپل برای تغییر سخت گیری بیشتر چه اقداماتی را در نظر دارد اما کاملا واضح است که تبلیغ کنندگان همواره راه های جدید تری برای کنار گذاشتن قوانین پیدا خواهند کرد.

سخن پایانی

گفته می‌شود تفسیر اشتباه از قوانین قابلیت شفافیت رهگیری برنامه‌ی اپل سبب شده است که شرکت‌هایی نظیر فیسبوک و اسنپ‌چت همچنان بدون اجازه از داده‌های کاربرانشان برای نمایش تبلیغات هدفمند خود استفاده کنند.

در این مقاله خبری نیودانش با عنوان فیس بوک و اسنپ به اطلاعات شما دسترسی دارند به بررسی کامل قابلیت حریم خصوصی پرداختیم امدواریم این مقاله برای شما کاربران گرامی جذاب و مفید بوده باشد.

چنانچه در خصوص مباحث عنوان شده در این مقاله با سوال یا ابهامی مواجه شدید، از طریق بخش دیدگاه ها آن را با ما مطرح سازید تا کارشناسان مجرب رایانه کمک در سریع ترین زمان ممکن پاسخ گوی شما باشند.

همچنین شما عزیران در خصوص مشکلات رایانه ای و سخت افزاری خود نیز میتوانید با متخصصان ما تماس حاصل نمایید تا مشکلتان در سریع ترین زمان ممکن رفع شود.

چقدر این مطلب مفید بود ؟

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد