تماس با کارشناس

کلاس مجازی یا انلاین چیست

از مجموعه مطالب آموزشی

کلاس مجازی یا آنلاین چیست ؟ امروزه بحث درباره کلاس مجازی و یا آنلاین بسیار داغ است و در بیشتر فضاهای مجازی و پیام رسان های اجتماعی نام کلاس های مجازی دانشگاه و یا کلاس های اینترنتی مدرسه را زیاد شنیده ایم .

دانشگاهها و سازمان های بزرگ برای تعلیم علوم متفاوت ، همیشه به دنبال راهی بودند تا بتوانند با کمترین هزینه و زحمت برای خود و دانش پژوهان خود آموزشات خودشان را در اختیار آن ها قرار دهند ، پس از تحقیق درباره این موضوع ، به این مسئله پی بردند که با کلاس های آنلاین و از طریق اینترنت به راحتی میتوانند با دانش آموزان خود در ارتباط باشند. از این رو برنامه های بسیاری برای کلاس های اینترنتی ساخته شد تا مدرسان بتوانند به راحتی با کاربران خود در ارتباط باشند .

امروزه پس از فراگیری بیماری خطرناک کرونا ، بهترین راه استفاده از کلاس های اینترنتی و مجازی است که به راحتی در دست عموم قرار گرفته تا استادان دانشگاه یا مدارس بتوانند از طریق آن با دانشجو ها و دانش آموزان خود در ارتباط باشند تا از درس هایشان عقب نمانند. کلاس های مجازی دقیقا مانند کلاس های عادی که در مدارس دیده اید ، هستند و حتی امکانات بیشتر و جذابتری در اختیار شما قرار میدهند که در ادامه به تمامی آنها میپردازیم.

پس اگر شما هم علاقه دارید درباره سیستم کلاس های مجازی و آنلاین بدانید ، تیم فنی رایانه کمک را تا پایان مقاله ” کلاس مجازی یا انلاین چیست ” دنبال کنید.

کلاس مجازی یا اینترنتی چیست ؟

کلاس مجازی یا انلاین به کلاسی گویند که به جای محیط فیزیکی و حقیقی در یک محیط مجازی برگزار میشود . کلاس مجازی یا همان  ( Virtual Class ) ، یک آدرس اینترنتی است که از طریق آن میتوانید در هر فضایی که در اینترنت وجود دارد حضور پیدا کنید و از طریق آن آموزش مجازی یا اینترنتی خود را دریافت کنید.

کلاس های آنلاین دقیقا مانند کلاس های عادی و معمولی دارای تخته وایت برد ، استاد و یا معلم درس ، دانش آموزان و یا دانشجویان ، سیستم پرسش و پاسخ میان دانش آموزان و استاد ، سیستم صحبت کردن دانش آموزان با یکدیگر و… هستند که به راحتی تمامی فراگیران علم میتوانند از آن استفاده کنند . در واقع این سبک از آموزش که به تازگی در دنیا رواج بسیاری پیدا کرده و مورد توجه تمامی مردم جهان قرار گرفته ، نمونه ای از جلسات آنلاین یا همان online meetings محسوب میشود.

همچنین نحوه برگزاری کلاس های آنلاین به صورت اینترنتی است و از طرف مدرس و یا آموزشگاه مربوطه ، به شما یادآوری میشود تا در زمان مشخص شده در کلاس مجازی خود حضور پیدا کنید. در واقع کلاس مجازی ، یک آموزشگاه الکترونیکی است که مزیت و ویژگی های بسیاری ( که در ادامه به آنها میپردازیم ) با کلاس های درس معمولی دارد .

این نکته را نیز باید اشاره کرد که کلاس های آنلاین با نرم افزارهایی که برای چت و تماس گروهی استفاده می شوند تفاوت دارند و دو دسته مجزا به حساب می آیند اما به دلیل امکانات مشابه،از بعضی از امکانات این نرم افزار ها در کنار کلاس های آنلاین نیز استفاده می شوند. مانند امکان تماس گروهی در اسکایپ که کاربرد های فراوانی دارد.

 

ساخت محتوای آموزشی برای آموزش از راه دور

وبینار چیست

وبینارWebinar  از عبارت Web-based seminar گرفته شده است که به هر گونه ای از  دوره ها ، سمینار و کلاسی که به صورت مجازی در اینترنت و آنلاین برگزار شود ، وبینار می گویند. وبینار بیشتر برای سمینار های بزرگ و جلسات مهم بین رئسای شرکت های برگزار میشود تا افراد بدون هیچ محدودیت جغرافیایی بتوانند در آن حضور پیدا کنند .

در واقع وبینار هم مانند کلاس های اینترنتی است و در زمان از قبل مشخص شده و توسط فرد مخصوصی به عنوان سخنران ، در محیط اینترنت برگزار می شود همچنین دانش پژوهان هم به صحبت های مدرس خود گوش داده و هر جا که نیاز به صحبت آن ها باشد از طریق منوی چت در برنامه کلاس مجازی و یا به وسیله میکروفون خود میتوانند سوال خود را مطرح نمایند.

مزایای کلاس های مجازی و آنلاین

همان طور که تا الان باید از این موضوعات وصحبت های گفته شده ، متوجه شده باشید  ، استفاده از کلاس های درس آنلاین و اینترنتی یا به اصطلاح مجازی فواید بسیاری دارد از جمله قیمت آنها ، مطمعنا برای شما هم پیش آمده که گاها برای رفتن به کلاس درس در دانشگاه و یا مدرسه باید مسافت زیادی را از خانه تا محل مورد نظر را طی کنید و همین موضوع بسیاری از زمان شما را می گرفت و همچنین هزینه نقدی بسیاری برای این مسیر باید متقبل می شدید تا به مکان مورد نظر برسید . پس مطمئانا اولین خوبی کلاس آنلاین نسبت به کلاس های درس عادی همین است که نیاز به هزینه نقدی و معطلی بسیار در زمان شما ندارد و کاربر میتواند با یک زمان بندی و هزینه مناسب به راحتی به کلاس درس خود در اینترنت دسترسی داشته باشد .

امکان مشاهده مجدد محتوای کلاس مجازی

یکی دیگر از مزیت های که کلاس های مجازی را نسبت به کلاس های حقیقی یک سر و گردن بالا میبرد ، امکان ضبط صدا و تصویر استاد از طریق برنامه های متفاوت و یا امکانات خود کلاس است  ، و همین امر باعث میشود که دانش جو و یا دانش آموز بتواند یک نسخه پشتیبان از کلاس درس خود را بر روی کامپیوتر و یا لپ تاپ خود داشته باشد و اگر جایی از موضوع درس را متوجه نشد و یا دقت مورد نظر را نداشت بتواند فایل آموزشی کلاس آنلاین خود را پس از تمام شدن درس ، اجرا نموده و دوباره بازبینی کند.

همچنین افرادی که از مسافت دور می آیند و مجبور هستند هر روز خودشان را به آموزشگاه برسانند با استفاده از کلاس های مجازی و آنلاین به راحتی و بدون رفت و برگشت این مسیر به راحتی و با کیفیت خیلی بیشتر می توانند در کلاس درس خود حضور پیدا کنند.

و یکی دیگر از مزیت های کلاس های آنلاین و مجازی این است که حتی اولیا و خانواده هم بتوانند از این کلاس های درس اینترنتی استفاده کنند و هم بر روی سطح کیفیت معلم و استاد فرزند خود نظارت کامل داشته و از شیوه تدریس استاد مورد نظر آگاه باشند.

برداشتن محدودیت های نرم افزاری و جغرافیایی

همچنین یکی دیگر از مزیت های برنامه های مورد نظر برای کلاس های آنلاین و اینترنتی که در ادامه به آنها اشاره میکنیم این است که با تمامی سیستم عامل ها اعم از (ویندوز ، مک ، اندروید ، IOS )و… سازگار بوده و به راحتی نصب و کاربران میتوانند از آن استفاده کنند.

با استفاده از سیستم آموزشی الکترونیکی و اینترنتی ، محدودیت جغرافیایی دیگر معنای خود را از دست می دهد و تمامی کاربران از سرتاسر دنیا می توانند از این سیستم جلسات مجازی بهره ببرند و هیچ فردی در دنیا از تحصیل و دریافت علم محروم نباشد.

مشارکت گروهی مزیت مهم کلاس های آنلاین

موضوع دیگری که کلاس های مجازی را خیلی با ارزش تر از کلاس های معمولی و فیزیکی می کند ، سیستم مشارکت در بحث برنامه های است که کلاس های اینترنتی را به صورت زنده نشان میدهند ، با سیستم آموزش انلاین و اینترنتی ، تمامی دانش آموزان میتوانند به راحتی در مباحث کلاس شرکت کرده و از استاد و یا حتی از دیگر دانش آموزان به صحبت در مورد موضوع درس بپردازند به این صورت که اگر دانش پژوهی سوال در مورد مبحث درس دارد ، در خواستی مبنی بر صحبت کردن در کلاس به کامپیوتر استاد خود میفرستد ، پس از تاییده از طرف دبیر مربوطه ، میکرفون دیوایس دانش جو فعال شده و میتواند آزادانه سوال خود را در کلاس درس مجازی مطرح کند.

با استفاده از نرم افزار های مختلف برای شرکت در کلاس های درس مجازی و آنلاین ، تمامی اسامی دانش آموزان و یا دانشجویان مشخص میشود و مدرس میتواند به راحتی لیست حضور و غیاب خود را داشته باشد و از حاضر بودن دانشجویان خود در کلاس درس اینترنتی اطمینان حاصل نماید و همچنین بتواند از طریق چت درون برنامه با دانش آموزان خود به گفتگو بپردازد .

معایب کلاس های آنلاین و اینترنتی

با وجود این که کلاس های آنلاین مزایای بسیاری زیادی که در بالا به آن ها اشاره کردیم دارد ، اما همچنان  کلاس های اینترنتی دارای نقص های بسیاری هستند که از جمله آنها:

سردرگمی استفاده دانش آموزان و دانش جویان از سرویس کلاس مجازی است . شاید برای شما جالب باشد که بسیاری از کاربرانی که روزانه با شرکت رایانه کمک تماس میگیرند ایرادات مربوط به ” شیوه راه اندازی کلاس های آنلاین و مجازی در دانشگاه و مدرسه را دارند و کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن موانعی که باعث بروز مشکلات سخت افزاری و یا نرم افزاری ، برای مشترکین ما ایجاد شده است را به سرعت برداشته تا کاربران بتوانند به راحتی در کلاس های مجازی یا آنلاین خود حضور پیدا کنند.

بحث مصرف پهنای باند و سرعت اینترنت و قطع و وصل شدن سرور هایی که این کلاس ها بر روی آنها اجرا می شود یکی دیگر از مشکلاتی است که می تواند چالش مهمی برای کلاس های آنلاین باشد. همچنین نیاز به نصب نرم افزار ها و پیش نیاز های مختلف یکی دیگر از موانع مهم بر سر کلاس های آنلاین است.

نرم افزار های جعلی

مورد دیگر که میتواند برای کاربران مشکل ایجاد کند برنامه های است که به صورت رایگان برای کلاس های مجازی در بازار جهانی ارائه شده اند ولی افراد سودجو با تغییراتی در قسمت های مختلف آن برنامه را با ویرایش خود ثبت کرده و برای فروش در سایت های خود ارائه میدهند که عملا کار غیر اخلاقی است ، اما سایت رسمی شرکت رایانه کمک برنامه های که افراد مختلف میتوانند از طریق آن به کلاس های درس آنلاین و مجازی خود درسترسی داشته باشند را به صورت کاملا رایگان قرار داده است تا کاربران بتونند بدون نیاز به هیچ هزینه نقدی به دانلود آن ها از سایت رسمی دانلود نرم افزار رایانه کمک ، گرفته و استفاده کنند.

برنامه  adobe connect یکی از  نرم افزار های پرکاربرد برای وارد شدن به کلاس های مجازی است که می توانید به راحتی از طریق این لینک به صفحه دانلود رایگان نرم افزار  ادوبی کانکت ( adobe connect ) در سایت دانلود رایانه کمک این برنامه را دریافت کنید.

ساخت کلاس مجازی رایگان

بسیاری از شرکت های مختلف اجازه برگزاری کلاس مجازی و یا ویدیو کنفرانس را به اساتید و معلمان می دهند تا به صورت رایگان بتوانند با دانش پژوهان خود در ارتباط باشند . استفاده از این سایت ها برای کلاس مجازی رایگان بوده و همه افراد از سرتاسر دنیا می توانند از آن استفاده کنند .

  1. سایت کافه تدریس

یکی از سایت های مهم برای برگزاری کلاس های مجازی و سمینار های اینترنتی ( وبینار ) است که نرم افزار مورد نیاز برای ساخت و یا وارد شدن در کلاس های مجازی را در اختیار شما قرار میدهد . پس از دانلود نرم افزار از سایت کافه تدریس ، برنامه را نصب کرده و بر روی آیکن برنامه کافه تدریس دابل کلیک کنید تا اجرا شود

حال باید در سایت کافه تدریس با ایمیل خود ثبت نام کنید

پس از وارد شدن به برنامه کلاس مجازی رایگان ، در قسمت user و password ادرس ایمیل و رمز خود را وارد کنید ( ایمیل را همانی وارد کنید که با آن در سایت ثبت نام کرده اید )

سپس در پنجره باز شده لیست دوره‌هایی که شرکت نموده‌اید و یا ساخته اید ، نمایش داده می‌شود. برای ورود به کلاس یا مشاهده ویدیوی مورد نظر، مطابق تصویر زیر عمل کنید.

 

  1. سایت اسکای روم

سایت اسکای روم هم یکی دیگر از سایت هایی است که در زمینه کلاس های مجازی و وبینار فعالیت میکند ، این سایت هم مانند سایت کافه تدریس برنامه ای  تحت وب در اختیار شما قرار میدهد که به راحتی میتوانید از کلاس مجازی استفاده کنید و در صورت لزوم میتوانید برای خود کلاس مجازی رایگان بسازید . از دیگر مزیت های این برنامه میتوان به (سیستم صوتی در کلاس بر مبتنی بر VoIP ، کنفرانس ویدیویی ، ضبط کلاس های خود از طریق خود برنامه ) و… اشاره نمود.

  1. برنامه adobe connect

برنامه ادوبی کانکت یکی از قوی ترین برنامه های است که در زمینه کلاس های اینترنتی و وبینار فعالیت میکند ، اما متاسفانه باید گفت که نرم افزار adobe connect رایگان نبوده و نیاز به تهیه اشتراک دارد . از ویژگی های خوب برنامه ادوبی کانکت میتوان به ( سیستم صوتی مبتنی بر voip ، کیفیت زیاد در ارسال و یا دریافت تصاویر ، سرور های قوی ) و… اشاره نمود .

روش وارد شدن به کلاس مجازی رایگان  

برای وارد شدن به کلاس های اینترنتی و مجازی ابتدا باید وارد پورتال مربوط به محل آموزش خود مانند ( دانشگاه ، مدرسه ، آموزشگاه ) شوید و پس از دریافت زمان دقیق برگزاری کلاس مجازی و ساخت user و pass برای خودتان مراحل زیر را انجام دهید.

 مراحل کار

  1. ابتدا یک دیوایس قوی ( مانند کامپیوتر ، لپتاپ ، گوشی و یا تبلت ) که حداقل حافظه اصلی آن یک گیگابایت باشد را اختیار کنید.
  2. دستگاه خود را به اینترنت متصل کنید ( ترجیها اینترنت شما از نوع ADSL خانگی با پهنای باند حداقل ۱۲۸kb باشد)
  3. در صورتی که میخواهید در کلاس مجازی به بحث و گفتگو با استاد و یا سایر دانش آموزان بپردازید از یک هدست با کیفیت استفاده کنید ( استفاده از میکروفون گوشی و یا لپ تاپ به دلیل نویز و برگشت صدا پیشنهاد نمیشود )
  4. یک مرورگر قوی مانند کروم ( chrome ) یا موزیلا فایرفاکس ( Mozilla firefox ) بر روی دستگاه خود نصب کنید . شرکت ما برای راحتی شما دوستان در سایت رایانه کمک دانلود نرم افزار های کروم  chrome و  موزیلا فایرفاکس را قرار داده که با کلیک بر روی نام این دو برنامه به صفحه دانلود آخرین نسخه نرم افزار مشخص شده ، راهنمایی می شوید.
  5. برنامه adobe flash player را دانلود و سپس نصب کنید . ( دانلود نرم افزار فلش پلیر flash player ) .
  6. همچنین برنامه adobe connect را دانلود و سپس نصب کنید . ( دانلود نرم افزار ادوبی کانکت adobe connect ).
  7. پس از نصب تمامی برنامه های بالا حال وارد پورتال مخصوص آموزشگاه خود شده و از قسمت ” امور آموزشی ” بخش ” آموزش مجازی ” را انتخاب کنید.
  8. سپس در فیلد های مشخص شده شناسه کاربری ( user ) و رمز عبور ( password ) خود را وارد کنید .
  9. سپس از لیستی که برای شما نمایش داده میشود ، به دقت به دنبال نام درس و کد درس خود بپردازید و سپس بر روی آن کلیک کنید تا از طریق برنامه هایی که اقدام به نصب آنها کرده اید ، وارد کلاس مجازی شوید.

کلام اخر

و در آخر از شما کاربران عزیر ممنونم که با نیودانش تا پایان مقاله ” کلاس مجازی و انلاین چیست ” همراه ما بودید ، اگر به هرگونه ایراد در زمینه ، کلاس ها  و دوره های انلاین در دانشگاه ها ، مشکل در نرم افزار های کلاس های مجازی و اینترنتی ، سوالات متداول در مورد کلاس های آنلاین و آموزش الکترونیکی برای شما پیش آمد میتوانید با شرکت رایانه کمک تماس گرفته تا از کارشناسان ما مشاوره تلفنی دریافت کنید ، با رایانه کمک درارتباط باشید.

چقدر این مطلب مفید بود ؟

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد