همان طور که اشاره کردیم یکی از ویژگی های مهم انتخاب یک گوشی همراه، لپ تاپ، کامپیوتر و یا تبلت مناسب صفحه نمایش آن می باشد که البته امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و انواع متنوعی از نمایشگرها دانستن ویژگی ها و تفاوت هر یک از آن ها امری ضروری می باشد.

خرید یک کالای دیجیتالی با یک نمایشگر قوی می تواند علاوه بر طول عمر دستگاه از چشمان شما نیز محافظت کند، از آن جایی که در حال حاضر این کالاها به وسایلی پر کاربرد تبدیل شده اند و افراد زمان زیادی در طول روز با آن ها سر و کار دارند،

نمایشگرها به عنوان مهم ترین قطعات سخت افزاری در سیستم های کامپیوتری، لپ تاپ ها و از جمله اصلی تری قطعات در گوشی های هوشمند و تبلت شناخته شده اند. ما قصد داریم در مقاله ی پیش روی در انواع پنل ها و مقایسه تکنولوژی صفحه نمایش های مختلف اطلاعات مفیدی را در اختیار شما همراهان همیشگی رایانه کمک قرار دهیم.

 

علاوه بر این شما می توانید با مراجعه به سایت آموزش کامپیوتر و موبایل رایانه کمک با آموزش ها و ترفندهای جدید در حوزه ی کامپیوتری و گوشی های هوشمند آشنا شوید.

معرفی انواع نمایشگرها

نمایشگر ها ازلحاظ تکنولوژی صفحه نمایش به دسته های مختلفی دسته بندی می شوند که در ادامه این دسته ها را برای شما شرح می دهیم.

نمایشگرهای لامپ تصویری یا CRT

این گروه از مانیتورها از جمله قدیمی ترین نمایشگرها بوده که در ۲ مدل صفحه تخت و محدب در بازار موجود می باشند، تکنولوژی موجود در ساخت نمایشگرهای crt  (Cathode Ray Tube) از پرتاب الکترون توسط میدان مغناطیسی صورت می گیرد.

صفحه نمایش LCD

این کلمه که مخفف عبارت (Liquid Crystal Display) می باشد و به معنای کریستال مایع بوده، این پنل ها جزء اولین گروه نمایشگرهای گوشی و مانیتور به حساب می آید .

البته ناگفته نماند که قبل از صفحه نمایش های ال سی دی، نمایشگرهای CRT  استفاده می شد، از جمله معایب این نمایشگرها می تواند به پایین بودن کیفیت تصویر اشاره کرد. البته یکی از نکات مثبت این گونه از نمایشگرها وضوح بالا و کیفیت مناسب تصویر در نور مستقیم آفتاب می باشد.

 

صفحه نمایش TFT

یکی دیگر از نمایشگرهای گوشی همراه که در گروه پنل های lcd قرار دارد، صفحه نمایش tft می باشد تکنولوژی این نمایشگر به گونه ای است که هر پیکسل به دلیل اتصال به یک خازن و ترانزیستور به صورت جداگانه روشن خواهد شد و همین امر وضوح تصویر و کیفیت نور را در این نوع نمایشگرها افزایش خواهد داد.

از جمله معایب این صفحه نمایشگرها می توان به کیفیت پایین تصویر در نور خورشید و زوایای مختلف اشاره کرد لازم به ذکر است این نوع نمایشگر نسبت به پنل های پیشرفته تر درصد بیش تری از باتری تلفن همراه را استفاده می کند.

صفحه نمایش IPS

این مدل از نمایشگرها جزء پرطرفدارترین و البته گران ترین تکنولوژی های صفحه نمایش می باشد، تکنولوژی به کار رفته در صفحه نمایش های   In Place Switchinبه گونه ای است که به دلیل کیفیت تصویر بالا، وضوح عالی، زاویه دید بالا و مصرف کم تر باتری در گوشی های مدل بالا از آن استفاده می شود.

یکی از اصلی ترین معایب این مدل از نمایشگرها مشکل نمایش رنگ مشکی با کیفیت بالا می باشد به گونه ای که رنگ مشکی در پنل های ips نزدیک به رنگ خاکستری نمایش داده می شود.

مزایای صفحه نمایش IPS مزایای صفحه نمایش TFT
زمان پاسخ گویی مناسب پایین بودن مصرف انرژی
کنتراست بالای تصویر کیفیت و وضوح بالای تصویر
رنگ های با کیفیت و کالیبره شده عدم وجود پرتوهای مضر
روشنی و وضوح بالا عدم لرزش تصویر
بالا بودن طول عمر درخشندگی و رنگ های دقیق تصاویر

 

معایب صفحه نمایش IPS معایب صفحه نمایش TFT
مصرف باتری و برق کم تر نداشتن زاویه دید مناسب

 

 

صفحه نمایش LED

نمایشگر led یا Light-Emitting Diodes که چند سالی است وارد بازار شده است، توانسته محبوبیت بالایی را کسب کند، این نمایشگرها کیفیت و وضوح بالاتری را نسبت به پنل های دیگر ارائه می دهند و از نظر کیفیت رنگ و نور در رده ی بالایی قرار دارند از جمله مزایای این صفحه نمایش می توان به مصرف کم باتری در آن ها اشاره کرد.

صفحه نمایش OLED

امروزه گوشی های فراوانی دارای صفحه نمایش با تکنولوژیOLED  می باشند، این گروه از نمایشگرها بدون نیاز به نور پس زمینه به دلیل زاویه دید بالا، ضخامت و وزن بسیار کم و نمایش رنگ های با کیفیت بالا بسیار پرطرفدار بوده و در گوشی های با کیفیت از این پنل ها استفاده می شود.

این نمایشگرها در واقع همان پنل های led می باشند، در تکنولوژی این نمایشگرها با حذف لایه های اضافی پیکسل ها بعد از ورود جریان الکتریکی به سرعت روشن می شوند در ساخت این نمایشگرها توانسته اند با حذف لایه های اضافی به وزن سبک تری برسند.

.

صفحه نمایش AMOLED

گروه دیگری از صفحه نمایش ها با نام AMOLED  (Active Matrix Organic Light-Emitting Diode) نیز در بازار موجود هستند، این پنل ها علاوه بر این که تمامی مزایای نمایشگرهای oled را دارند به دلیل مصرف کمتر انرژی و زمان کوتاه پاسخ گویی در بسیاری از گوشی های همراه استفاده می شوند.

صفحه نمایش Super AMOLED

اگر به دنبال نمایشگر پیشرفته تری نسبت به AMOLED  هستید ما به شما پنل های Super AMOLED  را معرفی می کنیم، این نسخه بسیار نازک تر بوده و به عنوان نازک ترین نمایشگر در  بازار شناخته می شود، لازم به ذکر است که شرکت سامسونگ در بسیاری از گوشی های هوشمند در رده ها و مدل های بالا از این تکنولوژی استفاده کرده است.

 

سخن آخر:

در پایان از همراهی شما تا انتهای مقاله ی مقایسه تکنولوژی صفحه نمایش های مختلف ips ، led و… سپاس گذاریم و امیدواریم مطالب ارائه شما برایتان مفید بوده باشد، شما می توانید برای رفع مشکلات رایانه و تلفن همراه با کارشناسان مجرب رایانه کمک به صورت شبانه روزی در ارتباط باشید.

چقدر این مطلب مفید بود ؟