تماس با کارشناس

موتور برق بنزینی چیست و مشاوره برای خرید آن

از مجموعه مطالب آموزشی

موتور برق بنزینی

به نقل از کارشناسان فنی نیودانش، قطعات مختلفی در کنار یکدیگر قرار می گیرند تا مجموعه ای را شکل دهند که انرژی مکانیکی را به انرژی الکترونیکی تبدیل کنند. به این مجموعه، موتور برق یا همان ژنراتور برق می گویند. موتور برق ها در انواع مختلفی وجود دارند که ما در این مطلب قصد داریم به بررسی موتور برق بنزینی بپردازیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

موتور برقی چیست؟

برای آنکه انرژی الکتریکی تولید شود، می توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد که یکی از مهم ترین آن ها، موتورهای برق می باشند. در واقع موتور برق ها را باید دیزل ژنراتورهایی بنامیم که ابعاد کوچکی دارند و می توانند به راحتی در مکان های مختلف به منظور تولید برق و انرژی الکتریکی، مورد استفاده قرار گیرند.

موتور برق ها برای آنکه بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند، بخش های مختلفی را شامل می شوند. این دستگاه ها دارای دو قسمت موتور و ژنراتور هستند که این بخش ها به تولید انرژی کمک شایانی می کنند.

قسمت های مختلف موتور برق ها شامل موارد زیر می شوند:

بخش های خنک کننده:

یکی از قطعات مهم در ژنراتورها، خنک کننده ها هستند. از آنجایی که این دستگاه حین کار کردن، با افزایش دما مواجه می شود، بخشی می بایست به خنک کردن دستگاه کمک کند که این کار به واسطه ی این قسمت صورت می گیرد.

 

بخش های روغن رسانی به دستگاه:

ژنراتورها، دستگاه هایی مکانیکی هستند، لذا برای داشتن عملکرد بهتر اجزای مکانیکی، می بایست به خوبی روغنی شوند. فرایند روغن رسانی به بخش های مختلف موتور برق، توسط این قسمت صورت می گیرد. علاوه بر این، روغن رسانی، عمر دستگاه را افزایش می دهد.

بخش تولید انرژی الکتریکی:

این بخش کارکرد اصلی ژنراتور برق را تشکیل می دهد، یعنی وظیفه ی تولید برق را بر عهده دارد.

تنظیم کننده ولتاژ:

همان طور که می دانید، برق تولید شده در دستگاه می تواند ولتاژهای مختلف و نوسانات گوناگونی داشته باشد. لذا این قسمت از موتور برق در این دستگاه ایجاد شده تا ولتاژ تثبیت شده ای را تولید کند.

موتور دستگاه:

شاید این قسمت را بتوانیم مهم ترین بخش دستگاه ژنراتور برق بنامیم. همان طور که می توان حدس زد، این بخش انرژی مکانیکی را برای حرکت گشتاور تامین می نماید تا در نهایت به تولید انرژی الکتریکی منجر شود.

انواع موتور برق (یا مولد برق)

موتور برق ها در سه نوع دیزلی، گازوئیلی و بنزینی به بازار عرضه شده اند که هر کدام بر حسب کاربردشان، در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

موتور برق دیزلی:

در این نوع، یک موتور به منظور احتراق فشرده وجود دارد که یک نوع موتور احتراق داخلی می باشد. در موتور برق دیزلی، هوا در دمای بالای هوا در سیلندرهای موجود، فشرده و پخته می شود و در نهایت به اتاق احتراق انتقال میابد تا با یک جرقه ی درونی، دستگاه شروع به کار کند.

موتور برق گازسوز:

همان طور که از عنوان آن پیداست، سوخت این دستگاه به کمک گاز تامین می شود. این دستگاه بی خطر است و هزینه ی مصرفی کمی دارد. ضمن آنکه نسبت به موتورهای بنزینی، آلودگی کمتری در هوا ایجاد می کنند. از سویی به دلیل سوخت مصرفی آن، طول عمر بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی نیز دارند.

موتور برق بنزینی:

موتور برق هایی که با بنزین کار می کنند، مخلوطی از سوخت و هوا را قبل از فشرده سازی در کرابراتور خود ترکیب می کنند. اگرچه بنزین یک منبع سوخت دردسترس محسوب می شود اما کارایی آن در مقایسه با سوخت دیزلی کمتر است.

یک موتور برق بنزینی به نگهداری کمی نیاز دارد و در مقایسه با سوخت دیزلی ارزان تر است. در عین حال بنزین قابل اشتعال است و عمر مفید آن بسیار کم تر از سایر سوخت ها می باشد.

موتور برق های بنزینی برای مشاغل کوچک مناسبند و از آنجایی که سر و صدای کمتری نسبت به نوع دیزلی دارند بنابراین می توان از آن ها در نزدیکی محل کار بدون ایجاد کم ترین حواس پرتی استفاده نمود.

چگونه طول عمر موتور برق را بالا ببریم؟

موتور برق ها نیز مانند سایر وسایل، نیاز به نگهداری دارند:

روغن دستگاه را تعویض کنید:

از آن جایی که روغن در بهبود عملکرد این دستگاه بسیار موثر است، پس می بایست به موقع نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. پس از ۵ ساعت کارکرد ابتدایی این دستگاه، بهتر است برای یکبار روغن را تعویض کنید. همچنین لازم است پس از هر ۵۰ بار استفاده دستگاه، این کار را تکرار کنید. دقت داشته باشید که عدم تعویض به موقع روغن، به دستگاه شما آسیب وارد می کند.

به این منظور صبر کنید تا دستگاه خنک شود، چرا که در غیر این صورت ممکن است به سوختگی دچار شوید. سپس ظرفی برای تخلیه روغن آورده و آن را زیر پیچ محل تخلیه قرار دهید. بعد از باز کردن پیچ صبر کنید تا روغن به طور کامل از محفظه خارج شود.

اکنون می بایست درپوش مربوط به افزودن روغن موتور را باز کرده و روغن تازه ای را درون محفظه بریزید. پس از اتمام کار درپوش را به خوبی ببندید و اطراف آن را کامل به کمک یک دستمال تمیز نمایید.

شمع را نیز تعویض نمایید

یکی دیگر از قطعات مصرفی که نیاز به تعویض دارد، شمع دستگاه می باشد. شما میبایست سالی یک بار شمع را به جهت بهبود عملکرد دستگاه تعویض نمایید. به این منظور موتور دستگاه را خاموش کرده و کابل را از شمع جدا کنید و شمع نو را جایگزین نمایید.

فیلتر هوا

فیلتر هوای دستگاه را همانند شمع می بایست سالانه تعویض نمایید تا دستگاه به خوبی کار کند.

تعویض سوخت

در صورتی که از این دستگاه به مدت ۳۰ روز استفاده نکرده اید، می بایست برای استفاده ی مجدد، سوخت آن را تعویض نمایید.

چند نکته ی مهم:

برای آنکه بتوانید طول عمر موتور برق بنزینی را افزایش دهید، می بایست به طور مرتب قطعات مصرفی آن را تعویض نمایید. در این صورت فشار وارده به دستگاه را کم می کنید و از سویی کارایی بهتری را از دستگاه شاهد خواهید بود.

همچنین نباید سوخت را برای مدت طولانی بدون استفاده درون مخزن نگه دارید. این کار سبب بروز رسوب در دستگاه می شود و در نهایت برای احتراق و آغاز به کار دستگاه، شما را دچار مشکل می کند.

ژنراتور را تمیز و پاک نگه دارید و آن را در محیطی خشک قرار دهید. رطوبت می تواند به سیستم آن آسیب وارد کند. اگر پوششی برای آن تهیه نمایید می توانید از امنیت آن اطمینان خاطر داشته باشید.

 

همان طور که خواندید، موتورهای برق انواع گوناگونی دارند که می توانند در محیط های مختلفی به منظور تولید برق مورد استفاده قرار گیرند. درست است که دستگاه های مختلف برق های اضطراری در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، اما هنوز موتور برق بنزینی کاربرد خود را دارد. برای دریافت خدمات مشاوره ای و همچنین پیدا کردن بهترین تکنسین ها در زمینه تعمیرات موتور برق می توانید سر به برنامه کندو بزنید. در این برنامه شما میتوانید نزدیکترین تعمیرکار به خود را در اسرع وقت پیدا کرده تا به یاری شما بیاید.

چقدر این مطلب مفید بود ؟

دیدگاه کاربران

" برای این مطلب دیدگاهی نوشته نشده است " هرگونه سوال ، ابهام یا نظری دارید برای ما بنویسید ثبت دیدگاه

ثبت دیدگاه

به غیر از نام، سایر اطلاعات اختیاری بوده و در سایت منتشر نخواهند شد

نام شریف شما *

ایمیل شما

موبایل

متن دیدگاه *

عملیات انجام شد