۰
(۰)

چگونه از رسانه های اجتماعی فاصله بگیریم

معتاد اینترنت شدم چیکار کنم ؟

اعتیاد به اینترنت چیست؟

این ها سوالاتی است که هرکسی بعد از مدتها گذراندن وقت خود در فضای مجازی از خود می پرسد. برای پاسخ به این سوالات همراه تیم فنی نیودانش باشید.

آیا شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی می‌شوند؟

یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشر اینترنت و دنیای مجازی است. با اینکه تأثیر مثبت اینترنت و شبکه های مجازی بر کسی پوشیده نیست، اما محققان و متخصصان در مورد میزان استفاده از فضای مجازی به ما هشدار داده اند؛ این هشدار ها پیامد ناخوشایندی به نام افسردگی را به ما نشان میدهند.

رسانه های اجتماعی برای ایجاد و حفظ ارتباطات اجتماعی ( که در غیر این صورت این نوع از ارتباطات وجود نداشت) بسیار مفید و کارآمد هستند، اما همچنین می تواند دلیلی باشد که شما از ارتباط واقعی با مردم ، طبیعت و حتی خودتان چشم پوشی کنید.

 چگونه بفهمیم به رسانه‌های اجتماعی وابسته شدیم:

  • تلفن شما اولین چیزی است که بعد از بیداری اول صبح و یا قبل از خواب شب (و مرتباً در طول روز) بررسی می کنید.
  • شما تمام جزئیات زندگی یک شخص خاص را می دانید اما این اطلاعات را از طریق صحبت مستقیم با آن شخص بدست نیاورده اید.
  • در زندگی شخصی و کار خود بیشتر از آنکه به ارتباط متقابل و رودررو توجه کنید، لایک ها و آنالیز آنها توجه می کنید.
  • یک حس درونی به شما می گوید که بیش از آنچه نیاز است برای رسانه‌های اجتماعی وقت می گذارید.
  • پروفایل شخصی شما در شبکه های اجتماعی نشانگر شخصیت درونی شما نیست.

چگونه از رسانه های اجتماعی فاصله بگیریم

رسانه های اجتماعی استرس زا هستند

شما در زندگی واقعی ( تعطیلات ، انتقال کار ، فشارهای خانوادگی ) هر از گاهی فشارهای اضافی را تحمل می کنید. این امر که دیگران (در شبکه های اجتماعی) به موفقیت رسیدند اضطراب و استرس روزانه شما را بیشتر می کند.

همچنین فضای مجازی تمایل به رقابت را افزایش میدهند (حس رقابت میتواند خوب و مفید هم باشد) ، این بدان معناست که تماشای زندگی دیگران باعث می شود احساس کنید که به هدفتان نرسیده و شکست خورده اید ، این امر علاوه بر حس سرزنش خودتان به تنهایی و افسردگی نیز منجر میشود.

این ها می تواند دلایل خوبی باشند تا در مورد خطرات ناشی از تعامل آنلاین ، نحوه استفاده از رسانه های اجتماعی و اینکه چه تاثیری می‌تواند بر سلامت روحی، عاطفی و جسمی شما بگذارد؛ کمی بیشتر فکر کنید.

بودن فضای رقابتی در کسب و کار و زندگی شخصی می تواند  در رسیدن به هدف شما، را مصمم تر کند؛ اما کشش مداوم احساسات مانند حسادت باعث افزایش هورمونهای استرس زا در بدن می شود. چنانچه به طور مداوم استرس داشته باشید ، این هورمون ها باعث تضعیف روحیه شما شده و در نتیجه بدن شما به آنها معتاد می شود.

چگونه حساب اینستاگرام غیر فعال یا حذف شده را دوباره فعال کنیم؟

چرا دل کندن از رسانه های اجتماعی ضروری است؟

چگونه از رسانه های اجتماعی فاصله بگیریم

زمانی که سخن از بهبودی در سلامتی می شود، عباراتی مانند سم زدایی و پاکسازی در گفت و گو های زیادی بین مردم مطرح می شود ؛ در عین حال اعتیاد نشانگر عدم تعادل در سلامت جسمی و روحی است. اعتیاد به رسانه های اجتماعی یک تهدید بسیار واقعی و فعلی برای سلامتی شما به حساب می آید. سم زدایی ایده خوبی برای مبارزه با اعتیاد به شبکه های اجتماعی است.

دوپامین و سروتونین مواد شیمیایی در مغز هستند که با دادن روحیه ، امید و حس جنگندگی در ایجاد احساسات خوب و حس پیروزی به شما کمک می کنند. مشکل رسانه های اجتماعی این است که همین احساسات خوب را در بدن شما ایجاد میکند؛ در واقع بدون اینکه متوجه شوید ، به راحتی در جستجوی شادی و خرسندی کاذب کنترل خواهید شد که این همان اعتیاد به رسانه های اجتماعی است. 

پس چگونه از رسانه های اجتماعی فاصله بگیریم ؟

بیشتر افراد حداقل دو ساعت از وقت خود در روز را صرف چک کردن رسانه های اجتماعی میکنند. تحقیقات نشان داده صرف زمان نسبتاً کوتاه برای برقراری ارتباط اجتماعی در زندگی یک هدف برای انسان بوده است. رسانه های اجتماعی این امکان را به کمک اینترنت برای ما به ارمغان آوردند؛ اما بیشتر از آنکه انسان ها را به هم نزدیک کند، باعث کمتر شدن ارتباط حضوری و دوری شده است.

به دست گرفتن کنترل شرایط

به دست آوردن کنترل ، حس انتخاب و حریم شخصی از دلایل مهم برای استراحت و دوری از رسانه های اجتماعی است. دوری از رسانه های اجتماعی و یا بهتر است بگوییم سم زدایی آن ، قدرت روحی مناسب را به مکانی که در آن تعلق دارد ، برگردانده و زمان بیشتری برای ماجراجویی در زندگی واقعی ، فرصتی برای مکالمه با افراد و همچنین فضای مناسب برای مراقبت بهتر از سلامتی را به شما میدهد.

کنار گذاشتن و دوری از شبکه های اجتماعی هرگز یک راه حل دائمی نبوده و برای بسیاری از افراد ، دل کندن از فضای مجازی گزینه مناسبی به شمار نمی رود؛ باید به این نکته توجه کرد که تمرین در کنار گذاشتن آن نیز میتواند فواید خوبی به همراه داشته باشد.

رایانه کمک برای اوقات فراغت شما عزیزان  پکیج ۱۰ مهارت را تهیه کرده که با استفاده از آن می‌توانید به راحتی به نصب، راه اندازی و استفاده از برنامه  کاربردی ویندوز بپردازید. بسته تخصصی ۱۰ مهارت شما را در کمترین زمان ممکن به ترفند ها و استفاده از برنامه های کاربردی کامپیوتری مسلط میکند.

پکیج ده مهارت رایانه کمک فقط در مورد آموزش برنامه های آفیس و نصب ویندوز، موضوعات مختلفی نظیر طراحی سایت، نصب درایور های کامپیوتر پس از نصب ویندوز ، تنظیم مودم و بسیاری موارد دیگر را در خود جای داده است.

تهیه بسته آموزشی ده مهارت رایانه کمک

چگونه یک سم زدایی دیجیتال انجام دهیم؟(چگونه اعتیاد به شبکه های اجتماعی را کنار بگذاریم؟)

وقتی تصمیم به این جدایی بزرگ گرفتید، ابتدا باید ارزیابی کنید که چقدر زمان را صرف رسانه های اجتماعی می کنید. برای یک هفته میزان استفاده از رسانه های اجتماعی خود را بسنجید ( وقتی را که صرف گشت و گذار در شبکه های اجتماعی می کنید، محاسبه کنید) ، سپس دستورالعمل های زیر را برای بردن جواب دادن به سوال “چگونه از دنیای الکترونیک فاصله بگیریم؟” دنبال کنید:

  • توانایی خود در دوری از شبکه های اجتماعی (به طور موقت) و تعامل در آن را بسنجید.
  • ۵۰ درصد از استاندارد خود در میزان مصرف روزانه از شبکه های اجتماعی را کاهش دهید.
  • کلیه برنامه های رسانه های اجتماعی را از لپ تاپ ، کامپیوتر ، تلفن ها و غیره حذف کنید.
  • اعلانات برنامه های اجتماعی را ببندید.
  • برای خود سرگرمی دیگری انتخاب کنید ( هر زمان که نیاز به استفاده از شبکه های اجتماعی را در خود احساس کردید، کار دیگری انجام دهید)
  • واکنش‌های احساسی و تحریک درونی خود نسبت به این دوری را بسنجید.
  • برنامه های دیگری جهت استفاده از وقت آزاد خود داشته باشید!

تکنولوژی واقعیت مجازی

استفاده بیش از حد یا اعتیاد به سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ، توییتر ، یوتیوب ، اسنپ چت ، اینستاگرام و تلگرام وقت شما را هدر میدهد؛ سعی کنید این زمان را صرف یادگیری یک مهارت جدید ، گشت و گذار در رستوران های جدید در شهر خود یا کمک به دیگران کنید. اگر ایده دور شدن از رسانه های اجتماعی (حتی موقت) باعث ایجاد اضطراب در شما می شود ، شما باید بیش از پیش این مسئله را جدی بگیرید.

چگونه از رسانه های اجتماعی فاصله بگیریم

چگونه می توان بازگشت به رسانه های اجتماعی را مدیریت کرد؟

مدت زمانی که برای دوری از رسانه های اجتماعی خود انتخاب می کنید ، کاملاً به عهده شماست ، اما داشتن برنامه ای برای بازگشت مجدد به رسانه های اجتماعی ، شما را از افتادن دوباره در دام آن باز می دارد.

  • با نگرشی جدید به گشت و گذار در شبکه های اجتماعی بپردازید.
  • مرزهای مشخصی درباره زمانی که در این رسانه صرف میکنید، تعیین کنید.
  • برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی زمان مشخصی را تعیین کنید.
  • در کنار دوستان و خانواده از استفاده از آن خودداری کنید.
  • روشهای مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. به عنوان مثال ، قبل از بررسی رسانه های اجتماعی آنلاین ، یک تمرین صبحگاهی شامل ورزش انجام دهید.

نحوه استفاده از هشتگ در اینستاگرام

نسبت به رسانه و شبکه های اجتماعی آگاه و واقع بین باشید

رسانه های اجتماعی مزایای شگفت انگیزی را برای ایجاد یک تجارت ، تقویت تعامل و آگاهی از برند شما به ارمغان می آورد. همچنین در کنار هم نگه داشتن خانواده و دوستانی که از شما دور هستند به کسب آگاهی  و اطلاع از وقایع جهانی کمک کند. اما استفاده دراز مدت از شبکه های اجتماعی (به ویژه هنگامی که بدون ساختار و تعادل استفاده می شود) منجر به چه چیزی میشود ؟

تحقیقات نشان می دهد که اعتیاد به رسانه های اجتماعی بر عزت نفس تأثیر منفی میگذارد، شبکه‌های اجتماعی  رقابتی در بین کاربران ایجاد میکنند که به هیچ پیروزی واقعی منجر نمی شود. این رقابت نوید تعامل و ارتباط اجتماعی را می دهد، اما اگر میزان زمانی را که صرف رقابت با افراد آنلاین  میکنیم، به تعامل و ارتباط واقعی با انسان ها بپردازیم و کمی از رسانه های اجتماعی فاصله بگیریم ؛ نتیجه بهتری در این زمینه خواهیم داشت.

آگاهی بیشتر از رفتارهای خود به شما قدرت می دهد تا آنها را تغییر دهید، این آگاهی مقاومت شما در شرایط استرس زا را بیشتر کرده و احساس آرامش را به شما هدیه میدهد. انتخاب های بیشتری در نحوه گذراندن وقت و خالی کردن انرژی خود به دست می آورید.

نتیجه

جامعه واقعی از افراد واقعی در دادن انگیزه به پیشرفت در تجارت ، کسب و کار و تولید بیشتر کمک می کند. تماس چشمی ، خلاقیت ، همکاری و ارتباطات بین فردی مهارتهای لازم و مهم پیشرفت در کار و روابط اجتماعی است. استراحت از رسانه های اجتماعی و بازگشت با برنامه به آن ، به شما کمک می کند مهارت های زندگی واقعی را (که حتی ممکن است از موارد آنلاین نیز مهم تر باشند) در خود افزایش دهید.

امیدواریم از مطالعه مقاله چگونه از رسانه های اجتماعی فاصله بگیریم لذت برده باشید، با دنبال کردن صفحات شبکه های اجتماعی رایانه کمک مانند اینستاگرام و آپارات از آخرین اخبار تکنولوژی، ترفند ها و آموزش های کاربردی کوتاه کامپیوتر و تلفن همراه بهره مند شوید.

چقدر این مطلب مفید بود ؟

یک ستاره <> پنج ستاره

میانگین رتبه ۰ / ۵٫ تعداد امتیازات ۰

تا کنون امتیازی ثبت نشده است . (اولین نفر باشید)

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید